close

  • Polsce – służyć, Europę – tworzyć, Świat – rozumieć

     

  • SKARGI I WNIOSKI. OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH.

  •  

    Zarządzenie w sprawie skarg i wniosków

     

    Przyjmowanie i załatwianie skarg i wniosków w Ministerstwie Spraw Zagranicznych RP
    i placówkach zagranicznych
    odbywa się stosownie do zasad określonych w Zarządzeniu Ministra Spraw Zagranicznych Nr 14 z dnia 22 października 2008 r. w sprawie przyjmowania i załatwiania skarg i wniosków w Ministerstwie Spraw Zagranicznych i placówkach zagranicznych wydanym na podstawie następujących przepisów:

     

    - Dział VIII ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. nr 98, poz. 1071 z późniejszymi zmianami),

    - Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz. U. Nr 5, poz. 46).

     

    Przedmiotem SKARG wnoszonych do Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP mogą być naruszenia interesów skarżących spowodowane zaniedbaniami lub nienależytym wykonywaniem zadań zleconych z zakresu administracji publicznej przez polskie placówki
    za granicą lub ich pracowników, bądź przez komórki organizacyjne MSZ w kraju lub ich pracowników
    , na przykład - poprzez przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw.

     

    Przedmiotem WNIOSKÓW wnoszonych do Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP mogą być sprawy ulepszania organizacji i usprawniania funkcjonowania jednostek resortu spraw zagranicznych, poprawienia skuteczności ich działania oraz zapobiegania nieprawidłowościom.

     

    Uprzejmie informujemy, iż Ministerstwo Spraw Zagranicznych RP nie rozpatruje skarg na organy innych państw.

     

    Przepisy i procedury przewidziane dla przyjmowania skarg i wniosków nie mogą być stosowane w odniesieniu do kierowanych pod adresem Ministra Spraw Zagranicznych próśb o podjęcie interwencji wobec urzędów lub organów innych państw, otrzymanych w formie wniosków od polskich obywateli pokrzywdzonych w wyniku działania bądź zaniechania działania ze strony urzędów lub organów innych państw. Stosowanie wobec tej grupy spraw tych samych procedur, jakie stosowane są wobec skarg i wniosków nie jest możliwe z tego względu, iż polski organ administracji nie może zlecać urzędom lub organom państw obcych podejmowania określanych działań lub ponosić odpowiedzialność za działania lub zaniechania urzędów lub organów innych państw.

     

     

    SKARGI I WNIOSKI MOŻNA SKŁADAĆ W NASTĘPUJĄCY SPOSÓB:

     

    • pisemnie: Wydział Konsularny Ambasady RP w Bukareszcie, Aleea Alexandru 23, 011821 Bucureşti, Sector 1
    • faksem na numer: (0040) 21 230 16 53
    • pocztą elektroniczną na adres: bukareszt.wk@msz.gov.pl (skargi i wnioski nadsyłane drogą elektroniczną zawierać powinny imię i nazwisko oraz adres wnoszącego skargę lub wniosek).
    • ustnie do protokołu po uprzednim ustaleniu terminu spotkania drogą telefoniczną (tel.: 0040) 21 30 82 246.

     

    W sprawach wniosków i skarg Konsul RP Andrzej Kalinowski przyjmuje w każdy poniedziałek w godzinach 09.00 – 10.00 po uprzednim zgłoszeniu sprawy i umówieniu spotkania.

     

     

    Zgodnie z przepisami Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r.
    w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków, skargi i wnioski niezawierające imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu pozostawione zostaną bez rozpoznania (§ 8 pkt 1).

     

    Skarga, oprócz danych osobowych i adresowych skarżącego, powinna zawierać rzeczowy i szczegółowy opis okoliczności zdarzenia, którego dotyczy, w tym:

    - informację o placówce zagranicznej lub komórce MSZ, na której funkcjonowanie składamy skargę (ambasada, konsulat generalny, instytut polski, biuro lub departament MSZ),
    - informację nt. danych osobowych oraz stanowiska pracownika, który zdaniem skarżącego naruszył obowiązujące przepisy, procedury i zasady,

    - wyjaśnienie, jakie przepisy, procedury lub zasady zostały naruszone,

    - informację nt. czasu, kiedy opisywane zdarzenie miało miejsce,

    - załączniki, które ewentualnie potwierdzą sytuację opisaną w skardze (kopie e-maili bądź pism kierowanych do jednostek resortu spraw zagranicznych, kopie odpowiedzi otrzymanych z jednostek resortu spraw zagranicznych, kopie dokumentów, itp.),

    - w przypadku składania skargi w interesie innej osoby, warunkiem jej złożenia jest uzyskanie zgody tej osoby przed wniesieniem stosownego pisma; zgoda taka może być wyrażona
    w dowolnej formie, byle oświadczenie woli tej osoby było wyraźne i niebudzące wątpliwości (najlepiej, gdy jest to pisemne upoważnienie podpisane własnoręcznie przez tę osobę uprawniające skarżącego do występowania w jej imieniu).

     

     

     

    Prawo do informacji przetwarzanych w systemach konsularnych

     

    Każdej osobie przysługuje prawo do uzyskania wyczerpujących informacji
    na temat dotyczących jej danych osobowych, które są przetwarzane w zbiorach danych.

    Zgodnie z art. 32 ust. 5 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2015 r., poz. 2135 z późn. zm.), prawo do informacji przysługuje osobie zainteresowanej nie częściej niż raz na 6 miesięcy.

     

    Na podstawie art. 32 ust.1 pkt 1-5a ustawy o ochronie danych osobowych, osoba, której dane dotyczą, może żądać – odnośnie przetwarzania jej danych osobowych – następujących informacji:

    • czy zbiór istnieje,
    • od kiedy dane są przetwarzane,
    • jakie jest źródło pozyskania danych,
    • w jaki sposób dane są udostępniane,
    • jaki jest cel i zakres przetwarzania danych,
    • w jakim zakresie i komu dane zostały udostępnione.

      Administrator udziela żądanych informacji w terminie 30 dni.

       

      W celu uzyskania informacji o przetwarzaniu danych osobowych w systemach konsularnych  należy złożyć pisemny wniosek w języku polskim lub angielskim na adres: 

       

      Konsul RP w Bukareszcie

      Ambasada Republicii Polone

      Aleea Alexandru 23, 011821 Bucureşti, Sector 1

       

       

      Wniosek powinien zawierać:  

       

    • imię i nazwisko składającego wniosek;
    • numer PESEL (jeżeli osoba posiada);
    • obywatelstwo;
    • datę i miejsce urodzenia;
    • miejsce zamieszkania (kraj, miejscowość, ulica i numeru domu/mieszkania);
    • przedmiot sprawy, której dotyczy wniosek;
    • podpis osoby składającej wniosek.

      W celu jednoznacznej identyfikacji danych, wnioskodawca może dołączyć kserokopię strony dokumentu tożsamości zawierającej dane osobowe.

       

      Zgodnie z art. 32 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071, z późń. zm.), strona może być reprezentowana w postępowaniu administracyjnym przez pełnomocnika, chyba że charakter czynności wymaga jej osobistego działania.

       

      Zasady ustanowienia pełnomocnictwa procesowego określa art. 33 kodeksu postępowania administracyjnego, tj.: 

    • pełnomocnikiem strony może być osoba fizyczna posiadająca zdolność
      do czynności prawnych;
    • pełnomocnictwo powinno być zgłoszone na piśmie;
    • pełnomocnik dołącza do akt oryginał lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa.

      Adwokat lub radca prawny oraz rzecznik patentowy może sam uwierzytelnić odpis udzielonego mu pełnomocnictwa;

       

      Odmowa udostępnienia danych osobowych

      W myśl art. 34 ustawy o ochronie danych osobowych, administrator danych odmawia osobie, której dane dotyczą, udzielenia informacji, o których mowa
      w art. 32 ust. 1 pkt 1-5a, jeżeli spowodowałoby to:

       

    • ujawnienie wiadomości zawierających informacje niejawne,
    • zagrożenie dla obronności lub bezpieczeństwa państwa, życia i zdrowia ludzi lub bezpieczeństwa i porządku publicznego,
    • zagrożenie dla podstawowego interesu gospodarczego lub finansowego państwa,
    • istotne naruszenie dóbr osobistych osób, których dane dotyczą, lub innych osób.        

       

    • Prawo do poprawiania danych, żądanie wstrzymania ich przetwarzania lub ich usunięcia 

      Osoba, której dane dotyczą, może zwrócić się do administratora danych o uzupełnienie, uaktualnienie, sprostowanie danych, czasowe lub stałe wstrzymanie ich przetwarzania lub o ich usunięcie. Musi ona jednak wykazać,
      że dane są niekompletne, nieaktualne, nieprawdziwe, zostały zebrane
      z naruszeniem ustawy lub są już zbędne do realizacji celu, dla którego
      je zgromadzano.

       

     

    Drukuj Drukuj Podziel się treścią: